Selasa, 17 Februari 2009

Terkenang Kisah Lama...

Disini, penulis ingin berkongsi tentang pengalaman sewaktu berada di Nurul Iman. Kebiasaan setiap pelajar yang telah menamatkan pengajian di sini akan dilantik menjadi Guru Sandaran (Tutor) untuk mengajar pelajar-pelajar junior sama ada darjah atau menengah. Kami dilantik oleh Mudir Nurul Iman dan diberikan saguhati sebagai pendorong untuk mengajar pada setiap bulan.

Penulis sempat menjadi guru pada tahun 2000 - 2001 di sana, banyak cabaran yang dihadapi kerana kami kekurangan pengalaman namun demi untuk adik-adik kami, penulis tabahkan hati walaupun dalam hati ini takut2 ada yang kekurangan. Maklumla.. bidan terjun. (he3)

Banyak kenangan pahit dan manis penulis perolehi, lebih-lebih lagi pada anak-anak murid yang baik dengan penulis. Ada juga yang nakal, namun biasala budak-budak. Mungkin itu masa mereka untuk main, bergelak ketawa dan sebagainya. Dalam hati ini, tidak dapat melupakan anak-anak murid Kelas Tingkatan 1B yang merupakan kelas bawah jagaan penulis. Menjadi sebagai guru kelas, memang banyak cabarannya.

Pada masa mula2 penulis hendak menyesuaikan diri dengan mereka, ada berbagai ragam dan perangai yang dihadapi oleh penulis. Dalam hati ini selalu berdoa agar mereka dapat menerima penulis sebagai guru kelas mereka. Pelajar lelaki tidak banyak sangat memberi masalah, tetapi yang rumit pelajar putri. Mungkin pada mereka penulis ni ala... cikgu biasa2 jer. Yela baru lepasan SPM la katakan. Jadi mungkin mereka tak yakin kot...

Setiap kali mengajar mereka ada yang memberi kerjasama, tak kurang juga ada yang tidak memberikan perhatian, buat tak tahu jer seolah-olah penulis ni takder dekat depan. Dalam hati ni panas jugak... Yela orang mengajar dekat depan, dia buat hal dekat belakang. Tapi penulis sabarkan hati, demi masa depan mereka agar mendapat ilmu secukupnya walaupun ada yang tak serius.

Paling penulis tidak lupa sewaktu,

Bersambung...

1 ulasan:

uyun87 berkata...

x sabau nk tnggu sambungannyer...
memang x dinafikan, pelajar puteri lebih nakal dri pelajar putra...
hehehehe....
tpi, plajar putra nakal jugak tau, terutamenye nailul n the gang...(hadi,irwansyah, abdullah n yg len2)>>>maklumle, mase tue sume perangai tak matang lagi.....