Isnin, 16 Mac 2009

Terkenang Kisah Lama (samb. 2)


Penulis merasakan pengalaman sewaktu mengajar di Nurul Iman adalah yang paling melekat sekali dalam hidup ini. Mungkin ini disebabkan kerana peristiwa2 yg tak dpt dilupakan. Penulis amat berterima kasih pada Mudir Nurul Iman Bapak Kiyai Haji Tunggul Wahidin Soekarno yang memberi peluang kepada penulis untuk menimba pengalaman ini. Mungkin sebab itulah setiap pelajar Nurul Iman yang menamatkan pengajian akan dilatih menjadi Tutor (guru sandaran) supaya mereka dapat bersedia jika khidmat mereka diperlukan untuk menjadi guru satu masa kelak.

Peristiwa yang paling penulis tidak dapat lupakan ialah ketika mengajar subjek Matematik. Bayangkanlah kami2 ini lansung tidak ada pengalaman mengajar subjek matematik sbb kami dari aliran agama. Result SPM untuk math pon cukup2 mkn jer... Ni pulak kena ajar orang dlm subjek matematik. Tentang result SPM tu, penulis rasa tak perlulah dibagi tau pd sumer sbb penulis rasa malu.... he3

Pada waktu tu Tuhan sajerla yang tau mcm mana dlm hati ini, dpn budak2 kita nk ajar maths. Ha2 nasib baik diaorng tk perasan yg penulis tgh gabra ( menggelabah) sbb penulis cover habis... Malam sebelum mengajar tu, penulis pulun hbs study tentang apa yg nk ajar pada diaorng. Penulis amik yg senang2 dulu lah sbb nanti kalau ada apa2, penulis blh cover blk n corner2 sikit. (he3).

Nak dijadikan cerita, sedang penulis mengajar ni adala dua tiga orang pelajar yang sibuk buat hal sendiri. Penulis memang perasan yg diaorng ni tak bagi perhatian penuh ketika belajar. Mungkin diaorg tak yakin dengan penulis kot, yela orang baru lepasan SPM pastu kena mengajar pulak. Sebab tula diaorg wat selamber je bila penulis tengah mengajar. Dalam hati ni rasa terkilan jgk, yela kita nk bagi ilmu pada dia tapi mcm tk nk terima jer. Nak marah rasa kesian pulak.

Pastu bila dh siap mengajar, penulis selalu bertanya pada diaorang kalau ada yg tk fhm boleh tanya. Ada yang tanya dan ada yg faham dengan apa yang diajar. Penulis sengaja bertanya pada yg tk amik perhatian td, manala tau diaorng ni dh fhm ke apa yg diajar atau pun dh tau apa yg diajar oleh penulis. Rupa-rupanya mereka ni tak tau jgk... Hampeh tulla, ingtkan diaorng ni fhm rupanya buat2 pandai. Konon dh taula tu. Jd kenala explain balik pada diaorng ni... Sbb nanti bila bagi latihan, tak tau nk buat pulak. Dlm hati ni panazz jgk...tp dek kerana diaorng ni adik-adik kepada penulis, jadi sabarkan hati jela.

Ada jgk yang nakal, suka wat bising dan main dlm kelas dan ada jgk yg baik dan skima. Setelah beberapa lama mengajar mereka,banyak yang penulis dapat pelajari tentang sikap dan perangai daripada mereka. Dalam hati penulis banyak berasa bersalah pada mereka kerana ketidaksabaran hati penulis.

Bersambung lagi... He3 sori lom hbs cerita lagi daa.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...