Khamis, 20 Oktober 2011

Spontan Khamis : 3 Senjata Syaitan


Ketika menuntut ilmu, syaitan akan datang untuk mengganggu kita supaya kita tidak dapat menumpukan perhatian kepada apa yang dipelajari. Lebih-lebih lagi kalau majlis ilmu atau kuliah agama, lagilah mereka tidak suka dan akan mengganggu kita dengan 3 senjatanya.
  1. Tongkat : Digunakan untuk menjolok punggung kita supaya tidak senang duduk dan cepat-cepat meninggalkan majlis ilmu tersebut.
  2. Gincu : Digunakan untuk menggincu bibir kita supaya saling bercakap-cakap ketika guru sedang mengajar agar kita tidak dapat memberikan perhatian. Guru bercakap di depan kita bercakap di belakang.
  3. Celak : Digunakan untuk mencelak mata kita supaya mengantuk ketika belajar dan tertidur. 
Tak percaya, nanti boleh cuba perhatikan waktu kuliah agama. Mesti ada yang tertidur, saling bercakap dan duduk tak sampai 5 minit dah bangun keluar...

Sumber : Semasa penulis belajar di Nurul Iman

11 ulasan:

Kancil 8349 berkata...

senjata yang kita nampak tapi bangga denganya

Kancil 8349 berkata...

jom ke blog Kancil...

http://kancil8349.blogspot.com/2011/10/blog-pilihan-kancil-santri-tpini.html

Syahirah berkata...

agknye tebal sangat la tuh celak yg dye letak kt mata sy mlm tdi..smpi ngantk gler2 ms buku mlm td..hmm

cinnamon.com berkata...

setuju..

CikGu Ma berkata...

syaitan takkan lepas peluang nak cari pengikutnya ramai2...

aimie amalina berkata...

betol!
sebelom belajo bace doa dulu baik2
niat baik2 kan

NuR 'aQiLaH berkata...

patot la ari ari kat kelas kena celak..

T_T

Ezad Skytech berkata...

ada bermacam2 cara syaitan ni ganggu kita...huuuhhh~

Yatie Awang berkata...

macam macam cara yang syaitan gunakan untuk menyesatkan kita

maszull berkata...

assalamualaikum santri...betul tu bagus2 n3 ni...:)

Tetamu berkata...

Terima kasih sngt,dr tadi sy cari 3 senjata syaitan ni untuk diberitahu kpd ahli kluarga sy,akhirnya jumpa jgak...Tq...