Isnin, 21 November 2011

4 nafsu yang ada dalam diri kita



Tahukah kita, ada 4 nafsu yang ada di dalam diri kita. Tiga daripadanya adalah nafsu yang buruk dan satu sahaja yang baik. Jom kita check sama-sama...

  1. Nafsu anjing : Bagi bagi sikit pun dia jelir lidah, bagi makan banyak pun jelir lidah. Bermakna dalam diri kita ini tak pernah merasa cukup dengan apa yang ada. Dah ada rumah sebijik, masih lagi nak beli satu lagi rumah.
  2. Nafsu khinzir : Suka pada benda yang kotor. Kita tahu yang makan makanan yang kotor itu tidak baik untuk diri kita tetapi tetap juga hendak memakannya. Contohnya makan ular ke, katak ke. kan masih banyak lagi yang bersih untuk dimakan.
  3. Nafsu syaitan : Nafsu ni tak perlulah diperkatakan lagi kerana kita tahu perangai syaitan macam mana. Suka mengajak kepada perkara yang haram, sesat dan yang tak baik tetapi syaitan hanya takut pada Allah sahaja.
  4. Nafsu malaikat : Nafsu inilah satu-satunya yang ada dalam diri kita untuk melawan ketiga-tiga nafsu yang tadi. Satu lawan tiga memang mustahil tetapi kalau diri kita dapat membantunya, pasti dapat mengatasi ketiga nafsu tadi. Bantulah dengan akal kita...
Sumber : Ceramah Ustaz Kazim Elias

9 ulasan:

Nadia berkata...

ingat tak, awk pernah join contest Anugerah Blog Paling Popular ?. Contest tu di panjangkan dan nad nak awk buat 1 entry je seperti di entry Contest Klik Dan Like Fan Page . Boleh ye untuk nad listkan nama awk..

new entry :: perlawanan akhir Malaysia vs Indonesia sea games 2011

lieynanilaz berkata...

nak dapat nafsu malaikat...hati kena betul2 kuat pada godaan...huhu.

Unknown berkata...

:) baru tahu......

susahnya menahan nafsu

Kazman / Sue berkata...

insyallah boleh... dan yakin boleh.... aminnn

ciK LyndaWawa berkata...

kena kuat iman ni...=]

ch000tz berkata...

:) tepat skali!

Kayu Manis berkata...

Nafsu berasal drp perkataan Arab yg bermaksud jiwa ataupun roh yang tidak zahir pada manusia.Manusia yg mempunyai nafsu ialah manusia yg mempunyai keinginan,kemahuan,dan keghairahan kpd sesuatu,samaada baik ataupun tidak baik..

Cikgu Ma berkata...

jihad paling besar adalah melawan nafsu...

persentuhan lelaki dan wanita dalam keadaan darurat????

maszull berkata...

assalamualaikum santri...info yg menarik mama mohon share n3 ni yer...:)