Selasa, 7 Jun 2011

Bulan-Bulan Islam

1) Rejab : Bulan Allah - Banyakkanlah memuji Allah sebab Allah suka orang yang memuji NYA seperti "Subhanallah Alhamdulillah Allahu Akbar".

2) Syaaban : Bulan Rasulullah - Kita selalulah membaca selawat kepada Baginda kerana Nabi Muhammad s.a.w rindu pada orang yang selalu berselawat padanya. "Allahumma Solli Ala Sayyidina Muhammad".

3) Ramadhan : Bulan Umat Islam - Dalam bulan ni, kita buat apa sahaja kebaikan dapat pahala dan yang bestnya digandakan dari 1 jadi 10 kebaikan. Nabi Musa a.s sangat cemburu dengan umat Nabi Muhammad s.a.w kerana banyaknya pahala yang diperolehi sehinggakan Baginda sendiri ingin menjadi umat Nabi Muhammaad s.a.w.

Sekarang dah masuk bulan Rejab, sekejap jer masa berlalu kan? Ada kisah tentang fadhilat orang membaca Alhamdulillah. Allah s.w.t lebih suka orang yang bersin daripada orang yang menguap kerana waktu kita bersin, bacaan yang dibaca adalah pujian kepada Allah, "Alhamdulillah". Manakala waktu kita menguap, kita meminta pertolongan dari Allah, " 'Auzubillahi minas syaitan nir rojim...".

2 ulasan:

Nikmat & Kehidupan berkata...

harap2 Allah panjang umur nak sambut Ramadhan :)

Unknown berkata...

amin... semoga kita smua dipanjangkan umo untuk sambut ramadhan nanti...