Jumaat, 23 Disember 2011

Tazkirah Jumaat : Puasa 10 Muharram

Selamat Tahun Baru 2012 !!
Ruginya penulis telah terlepas pada 10 Muharram hari itu. Ada fadhilat yang besar bagi sesiapa yang dapat berpuasa pada hari tersebut. Walaupun ianya pendapat yang dhoif (lemah), tetapi kita boleh ambil motivasi untuk melakukannya. Yang menilai adalah Allah s.w.t

Nak tahu apa kelebihannya...? Bagi sesiapa yang dapat berpuasa pada 10 Muharram, pahala baginya adalah seperti berpuasa selama setahun. Hebatkan...? Mana lagi kita nak cari pahala macam ni dapat pahala puasa setahun. Kalau ikut kebiasaan, manalah kita mampu untuk berpuasa selama itu.

Ada satu kisah yang sangat menarik tentang 10 Muharram ini, boleh baca di SINI untuk mengetahuinya. Kalau buat perkiraan sendirilah, dapat puasa 6 pada bulan Syawal juga dapat pahala setahun, lepas tu dapat lagi puasa pada 10 Muharram. Dah dapat pahala puasa selama 2 tahun free je, seronokkan...?

4 ulasan:

Kakzakie berkata...

Tahun ini kakak tidak dapat bersama keluarga utk berpuasa 10 muharram...

azam berkata...

:) tapi puasa yang wajib pun kena buat...hehehe

yang suant ni menambah dan melengkap yg wajib.... :)

aimie amalina berkata...

subhanallah :)

begitu Allah itu selalu mmberi ruang utk kita supaya kembali kpd-Nya :)

c'axoera berkata...

leka :(


http://ch000tz.blogspot.com/2011/12/yes-aku-benci-kau-lalat.html