Selasa, 7 Februari 2012

Himah kenapa dilarang minum berdiri?

Kenapa kita dilarang minum sambil berdiri? Salah satunya adalah dari hadis Nabi yang melarang kita minum sambil berdiri kecuali air zam-zam sahaja. Kenapa yer...? Boleh rujuk pada artikel ini. Klik di SINI.

Setelah dikaji dari segi sains perubatan, ketika kita minum sambil duduk satu lapisan penapis akan terbuka dan penapis tersebut akan menapis dahulu air yang kita minum sebelum sampai ke perut. Jika kita minum sambil berdiri penapis tersebut akan tertutup dan air yang terus ke perut kita. Buah pinggang kita pula mengambil tugas yang berat untuk menapis semula air yang kita minum tadi sebelum di hantar ke organ lain.

Kalau air zam-zam takpe minum sambil berdiri sebab ia adalah air yang terbaik di dunia dan berada di ranking No. 1 air terbaik di dunia. Molekulnya pun cantik, macam dalam gambar entri ni.

9 ulasan:

Yatie Awang berkata...

dari segi pandangan mata pula..tidak beradabkan

littledolphin berkata...

wah!

saya baru tahu! :D

ini sangat menarik!

Ckin Kembaq berkata...

betul tu..perut tu menapis air.. ^_^

Kancil 8349 berkata...

cantik gambar air tu...macam tulah keadaan ais...sebenarnya...bila kita membaca doa, molekul air akan berubah seperti gambar tu..tapi kalau kita marah2 depan air tu...ia berubah...sebab tulah orang tua selalu pesan..jangan bergaduh depan rezeki...

nora rashid berkata...

ooo...ye ke...baru tau...tp kdg2 lupa terminum berdiri...hehe

lieynanilaz berkata...

menarik!!...tq sharing..

Tiramisu Fatiema berkata...

betul2 xelok minum berdiri..

maszull berkata...

assalamualaikum santri...yer betul tu sebenarnya x elok minum air sambil berdiri ni kan oleh itu bila nak minum air cubalah kita duduk yer...:)

izzahdegreat berkata...

alhamdulillah, baru tahu sejak ade artikel mcm ni dlm fb...
tq for sharing :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...