Sabtu, 14 April 2012

Dongeng ular sawa...


Hari sabtu macam ni jom santai-santai baca cerita dongeng tentang ular sawa. Boleh baca tapi jangan percaya kerana ini cuma cerita. Jom baca kenapa ular sawa tiada bisa, ceritanya begini...

Pada zaman dahulu, ular sawa adalah raja segala ular kerana dia yang paling besar dan paling berbisa. Ular sawa ini ada menjaga satu kawasan ikan. Ikan-ikan di sini besar dan menjadi makanan ular sawa tersebut. Satu hari ada seorang pemancing terjumpa kawasan tersebut.

Pemancing tersebut banyak mendapat ikan dan membawa balik ke kampungnya. Seperti biasa ular sawa tadi akan datang untuk memakan ikan yang dijaganya. Sampai di sana, dia ternampak bekas tapak kaki manusia yang telah mengambil ikan-ikannya.

Dia menjadi marah lalu menyembur bisanya kepada bekas tapak kaki tersebut. Akhirnya pemancing yang mengambil ikan tersebut mati dan ahli keluarganya membuat kenduri arwah. Seekor gagak terbang melalui kampung tersebut dan menyaksikan kejadian tersebut.

Akhirnya gagak hinggap di kawasan tempat ular sawa. Sambil berehat dia di tegur oleh ular sawa tersebut, katanya "Ada tak orang mati dekat kampung sana?". Gagak menjawab "Eh, mana ada orang mati tapi orang buat kenduri ada lah". Ular sawa berkata, "Adakah bisa ku sudah tidak kuat lagi? Kalau macam ni baik aku buang je lah." Lalu ular sawa menyembur-nyemburkan bisanya sehingga habis. Gagak yang melihat kejadian tersebut ketawa dengan gelagat ular sawa dan semenjak itulah ular sawa tiada lagi bisanya sehingga sekarang. Tamat...

Terima kasih sudi membaca...

Moral : Jangan cepat percaya cakap orang yang baru kita kenal, takut kita yang rugi...

8 ulasan:

Unknown berkata...

nama pun dongeng...hehehe

yusuflaili(Goku) berkata...

Dongeng...tapi ok juga!!.

maszull berkata...

assalamualaikum santri...walaupun dongeng tapi ada pengajaran nyer...:)

Bobo berkata...

cte dongeng tp best :)

Ezad Skytech berkata...

cerita dongeng tapi ada terselit pengajarannya di situ..:D

Kancil 8349 berkata...

cerita dongeng tapi ada pengajarannya...

Kazman / Sue berkata...

dongeng yang membawa berkat ni...

-eim- berkata...

mmg cerite dongeng lah...^^

p/s : cello here. nie blog baru. mai la singgah. blog lama dh deactivate dh..