Selasa, 24 Oktober 2017

Halal ke Pitiscoin ni?

Soalan pertama yang saya terfikir bila join Pitiscoin ni. Setelah membuat beberapa kaji selidik dan Google, kesimpulan yang boleh saya beri adalah HALAL (ini pendapat saya sendiri). Jadi terpulang pada masing-masing untuk terima atau tidak.

Kita balik pada asas, biasa untuk memiliki sesuatu kita mestilah membelinya dan ini menggunakan duit. Dalam Islam kita dihalalkan untuk berjual beli dan diharamkan riba. Jadi untuk memiliki Pitiscioin ni kita kenalah membelinya dan ianya ada HARGA. Jika sesuatu barang tu tidak ada harga, barulah dikira meragukan ataupun GHARAR.

Selagi ia tidak melibatkan unsur PENIPUAN, PERJUDIAN dan RIBA maka ia adalah HALAL dan kita mendapatkan Pitiscoin ni dengan cara membelinya. Jadi sedikit sebanyak dapat menjernihkan apa yang tidak jelas sebelum ini.

Dari mana datangnya Pitiscoin ni?

Sebenarnya Pitiscoin ini adalah inovasi yang dicipta oleh Kodinar Berhad menggunakan Sistem Super Computer dan menghasilkan token digital. Token tersebut juga dapat disimpan di dalam wallet digital yang dinamakan KBW (Kodinar Berhad Wallet) yang mempunyai sistem yang terkini iaitu Blockchain.

Sekarang kita dah jelas dari mana datangnya Pitiscoin ni dan ianya adalah Halal kerana melibatkan proses jual beli serta mempunyai harga. Memilikinya adalah mubah kerana ianya seperti kita memiliki kredit topup prepaid. Di mana nak mendapatkan Pitiscoin?

Boleh layari kodinarberhad.com

Tiada ulasan: