Isnin, 25 Julai 2011

Tiga rantai ...


Pada entri terdahulu penulis ada menulis 4 perkara yang dilakukan sebelum tidur. Kali ini tentang bangun dari tidur pula. Nak post entri ni pagi tadi tapi tak sempat.

Sebenarnya, sewaktu kita tidur ada yang sedang menantikan kita. Dia tidak pernah tidur dan sentiasa hendak mengganggu kita bahkan waktu tidur. Siapa? syaitan lah yang selalu hendak menggoda kita. Ketika kita tidur, dia datang membawa 3 rantai untuk merantai seluruh badan kita.

Pertama kita dirantai pada kepala, kedua badan dan ketiga pada kaki. Syaitan mengikat pada seluruh badan kita supaya kita malas untuk bangun pada waktu subuh. Tapi walaupun ikatan rantai ini begitu kuat, ada caranya untuk kita melepaskannya. Nabi kita mengajarkan tiga perkara untuk meleraikan ikatan semua rantai ini.

Pertama, ketika bangun bacalah Bismillah dan doa bangun tidur. Maka terlepaslah ikatan rantai yang pertama. Kedua lepas bangun, kita terus ke bilik air dan ambil wudhuk. Maka terlepaslah ikatan yang kedua. Terakhir kita dirikanlah solat, maka terlepaslah ikatan yang ketiga.

Kita tafakur sejenak, imbas semula ke belakang. Adakah semua rantai tersebut sudah terlepas dari badan kita? Mungkin kita sehari-hari merasa tidak bermaya, tidak tenang dan berserabut disebabkan masih ada rantai yang belum putus di badan kita. Kalau ada, cepat-cepatlah mencari kunci untuk meleraikannya...

Sumber: semasa penulis belajar di Nurul Iman.

2 ulasan:

maszull berkata...

slm...alhamdullilah segala2nya dpt dilakukn dgn baik ...amin...:)

Moon berkata...

Salam,

Hari tu ada copy info dari entry ni kat blog saya http://supermoon11.blogspot.com/2012/04/tiga-rantai.html
ada sebut dari sumber ni... Salam kenal, follow kalau sudi :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...